Fogom a citerát, csak nem értek vele egyet
2023. december 29. írta: ZolkoW

Fogom a citerát, csak nem értek vele egyet

spoiler: így szól bedugva.

 Biztos emlékeztek még, hogy vettem egy olcsó Telét átalakítani. Alig két és fél év telt el, és valami átkattant, én meg picit levonultam a műhelybe. 

A félreértéseket megelőzendő: a valódi citerával nincs nekem bajom, de amint beszereztünk egyet itthonra, az első pillanattól kezdve éreztem, hogy ez nagyon más, mint ahogy én csinálnám. Fektetve? Nincs is kézre. Nincs minden félhangnál bund? Nincsenek rendes hangolókulcsok? NEM LEHET TORZÍTANI?!?!?!
Az azonos magasságra hangolt dallamhúrok viszont egyből megfogtak, és nekem ez jelentette a citera lényegét*. 

Elektromos citera? Pepe a szakértője, és ő már kipipált 1-2 lényeges pontot a fentiek közül, de ez még mindig nem teljesen az én világom.
Az én világom:

fej7.jpg

hurlab.jpg

A részletekkel inkább nem fárasztok senkit, inkább azt írom le, ami az átalakítás során vagy előre látható volt, vagy nem, de gondot okozott:

- A szimpla babás Telecaster húrláb jó ötletnek tűnhet elsőre (én nem a pontosabb oktávolás, hanem a könnyű átalakítás miatt választottam ezt), de azok a keskeny csúszkák nagyon billegősek, ráadásul nem is középen fut rajtuk a húr, ami tovább rontja a billegést. Ebből valószínű, hogy csere lesz... (update: ultragáz, akkor szabad ilyesmi húrlábat megvenni, ha középen fut a húr, ÉS nem is kell túlságosan magasra emelni a húrokat.. a kevésbé terhelt oldalon támaszkodó csavarok néha elfelejtenek támaszkodni, zörögnek, botrány!)

- Fender apó nagy megfejtő volt, de hogy miért erőltette ezt a "mély húrok legyenek még mélyebbek, a magasak még cincogóbbak" elrendezést az összes hangszerén, nekem rejtély. Tele, Strat, Preckó.. Sajnos csak később gondoltam rá, miután megrendeltem ezt, de valószínű, hogy kipróbálok egy balkezes húrlábat, amiből sajnos sokkal kisebb a választék, de azon fordított idányba dől a hídi hangszedő. (igen, így még annyira sem marad majd Tele a Tele, hangilag sem, de ugye az megvan, hogy ez nem a tradíciókról szól?)

- A Hot Rail (jellegű) szett már úton van. Igen, a középső dallamhúr lényegesen halkabb, ugyanis a két mágnes közé esik. Egészen ameddig kicsit távolabb nem állítom a hangszedőket a húroktól, ami már elkeni ezt  akülnbséget.. Na nem baj, jók lesznek a zajmentes szedők, nagyszínpadon milyen ciki már, amikor leviszi a fejedet a búgás, mert el merészeltél váltani a középső álásról..

- Nagyon hasonló a többihez az a kulcs, amit a hetedik húrnak vásároltam, mégis egy fokkal precízebb kialakítású, finomabban fut, kisebbet kottyan.. a gyáriakkal azért nem vagyok elégedett. Ez nem csak úri huncutság, főleg lazább húrok esetén hátrány a kotyogás.

- Így, hogy már szól a hangszer, kiderülnek a kisebb-nagyobb turpisságok is: a 13. bundnál van egy kis anomália, egy finom síkolást igényel majd, hogy alacsonyabb húrnyomással is lehessen rajta játszani.

- Az olyan melókhoz, mint a 6-os rozsdamentes menetes szár kifúrása lehetőleg pontosan, egész hasznos a nagy kedvencem, a 3D nyomtatott fúrósablon - de ez a kombináció a RM acéllal és a 2,5 mm-es fúrószárral így is okozott némi anyázást, szóval csak negyedszerre sikerült jól, mikor PETG-ből nyomatattam, megnövelt méretekkel, és fúráskor nagyon figyeltem, nehogy túlforrósodjon, közben pedig bőven adagoltam a fúró-vágó sprayt. Ja, és friss (éles) fúró kell. 

- Hogy miért nem egyből bronz/sárgaréz menetes szárból készítettem inkább? Tragikusan lehangoló a válasz: nem jutott előbb eszembe.

- A hangolás majd kialakul. Nehezen tudok elszakadni a megszokott gitár-baZZgitár-féle sémáktól, eddig voltak:
EADGhhh - EADGccc - EADGeee, meg próbálgattam olyat is, hogy a vékony hármas önmagában akkordot ad. De felmerült HEADggg, és hasonlók is, csak nem akarok a felső nyereg reszelésével kezdeni, amíg nem tapasztaltam ki egy kicsit a mostani állapotokat.

- *: a citera másik lényege a zengőhúrok létezése. Ha ez is megvan, az már számomra tényleg citera. Milyen citerahangolások is léteznek? Hmm..... ezeket hogy is tudnánk legkönnyebben adaptálni giterára?
DADAddd !!!!! WOW!!!!! Kis kece lányom? Érik a szőlő? Posztfolkmetál?!?!?!

- Az elektronika üregek tényleg teljesen mellőztek minden árnyékolást, ezt el is kezdtem pótolni, legyen má' rend.

- Hangszerteszt egy mondatban (Vision Tele, még mindig 40-45e Ft-ért lehet hozzájutni) : kissé foglalkozós, a felső nyerget rendesen bereszelni kötelező, a bundozást felülvizsgálni, pickupokat cserélni opcionális, de jobb, mint vártam, most is simán venném.

Még pár kép:

menet.jpg

csavar1.jpg

hurlab1.jpg

hurlab2.jpg

arnyek.jpg

fej1.jpg

fej4.jpg fej6.jpg

 

hurlab.jpg

 

Facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://zolkow.blog.hu/api/trackback/id/tr318291083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása